oktober 2017

by

En trygg glutenfri Halloween

For mange barn med intoleranser eller cøliaki kan det være litt kjedelig at man ikke får spise godteriet man har samlet inn på Haloween. Smågodt for eksempel er jo rene «smittebomber» og veldig mye godis inneholder faktisk gluten.I fjor gikk han runden sammen alle vennene sine og vi byttet ut godteriet med «trygt»når han kom

by

Happy glutenfri Halloween

I dag deler vi litt Halloween inspo på bloggen. Sevastianos gleder seg enormt til den store dagen. Kostymet er ferdig for lengst, og han har laget ett zombie kostyme helt av seg selv. Han klippet i stykker en svart jeans og rev opp en hvit t-skjorte som han sprøytet med «fake» blod. Det ble skikkelig

by

Glutenfrie sjokolademuffins

Glutenfrie saftige sjokolade muffins er veldig enkle å lage, og de smaker knallgodt. Hvorfor ikke overraske noen med disse i dag? Du trenger: 100 gr smør 2 egg 2 dl sukker 4 dl glutenfritt lys melblanding 1 1/2 ts bakepulver 1 ts salt 3 ss kakao 1 ts vaniljesukker 1 dl melk 100 gr kokesjokolade

by

Glutenfrie scones

Glutenfrie scones må være noe av det enkleste jeg har laget av glutenfri bakst. Dette er gjort på under 30 minutter. Nybakte scones med syltetøy og en kopp te er en uslåelig kombinasjon. Perfekte i matpakken med litt ost på er de også. Du trenger (12 stk); 3 dl glutenfritt mel. Lyst eller grovt 1

by

Glutenfri hvit pizza

Hvis du ikke har prøvd hvit pizza anbefaler jeg deg å prøve det snarest. Ingen helg uten pizza er mottoet i hjemmet vårt. Noen ganger er det veldig godt å bytte ut den klassiske tomatsausen med en hvit saus. Pizzabunn (ca 4 porsjonspizza):  500 gr lys melblanding. Spar 50 gr til utbaking 2,5 dl lunket

by

Glutenfri Halloween cake pops

Glutenfrie cake pops er utrolig lette å lage. Det tar litt tid, men resultatet ble så bra. Ser definitivt for meg noen ekstra #pappapoeng med disse på Halloween. Vi tok utgangspunkt i kakemiksen til @detglutenfrieverksted. Du kan selvfølgelig lage kaken selv, men denne kakemiksen anbefaler jeg likevel da den både er enkel å lage og veldig

by

Glutenfrie pizzasnurrer

Disse pizza snurrene er skikkelig gode og de er dessuten supre matpakketips. For oss som har barn med cøliaki er det gull verdt å ha i fryseren den dagen du ikke har glutenfritt brød eller knekkebrød tilgjengelig. Vi baker flere av gangen å fryser de ned. Sevastianos får velge sitt favoritt fyll til matpakken .

by

Egg- og baconmuffins

Egg-og bacon muffins er vel egentlig den ultimate helgefrokosten, men de passer like godt i matpakken som til frokost/brunsj og lunsj. Du trenger: 6 egg 6 skiver bacon noen skiver glutenfritt brød. Gjerne litt tørt olivenolje/ salt og pepper Pensle muffinsbrettet med olje. Bruk ett glass til å stikke ut sirkler av brødet. Legg de

by

Blir du hva du spiser?

Du blir hva du spiser heter det seg. Men er det egentlig helt riktig? Forsåvidt er det jo det, for spiser du veldig sunt å trener mye oppnår du veldig mange helsemessige fordeler, og om du ikke trener og du stapper i deg usunn mat og drikke får du ikke nødvendigvis en veldig god helse.

by

Ett lite glutenfritt mellommåltid på flaske

For en med cøliaki eller glutenallergi er det ikke alltid lett å finne sunne, kjappe og enkle mellommåltider. Hos Deli De Luca over hele landet selges nå Chia Humara. Du finner de også på veldig mange Esso stasjoner rundt omkring. Chia Humara er 100% naturlig og er dessuten en naturlig kilde til protein, omega-3 og