2018

by

Omelett #middagpå15minutter

En omelett til middag er perfekt på dager det må gå litt fort, og torsdager en sånn dag her i huset. Vi har lovet dere middager  som går fort å lage på torsdager og denne resteomeletten er intet unntak. Omelett er dessuten en super måte å bruke opp rester du har liggende i kjøleskapet på.

by

Forstå cøliaki #celiacawarnessmonth

Mai måned er Celiac awareness month og det handler om bevisstgjøring av cøliaki. De som følger oss har sikkert lagt merke til mange og lange innlegg om temaet den siste tiden. Som foreldre til en gutt med cøliaki ligger dette oss selvfølgelig veldig nært. Mange tenker at cøliaki er en allergi, men det er det

by

Luftige, glutenfrie små frøloff

Glutenfrie, luftige små frøloff med sprø skorpe. Oppskrifter laget på “slump” blir ofte de mest vellykkede, og disse er et resultat av det. De smaker som en blanding av baguette og loff. Tidlig 17 mai morgen kom vi på at vi ikke hadde brød til Sevastianos, så da var det bare å hive seg rundt.

by

Glutenfrie sjokoladeboller til 17 mai

Boller, brus, is, pølser og kake er nok det det går mest av på 17 mai, og tilbudet til deg som lever glutenfritt skal ikke være noe dårligere. Vi har laget luftige boller fylt med sjokolade og toppet med melis og kakestrøssel. Perfekt på kakebordet 17 mai. Fyll de gjerne med deilig krem og friske

by

Glutenfri chili/  nøttebar

Hjemmelaget, glutenfri nøttebar er et perfekt mellommåltid og et supert alternativ til å kjøpe ferdig i butikk. Det som er så fint er at du kan lage de akkurat så sunne/usunne du bare vil, og at du kan ha i akkurat det du vil av frø, nøtter, kjerner, tørket frukt mm. Du trenger: 2 kopper

by

Enkel kyllingsalat. Middag på under 30 minutter

En deilig kyllingsalat er et både godt , enkelt og næringsrikt #middagstips. Vi lovet dere raske, gode middagstips på torsdager laget på under 30 minutter, gjerne på 15 minutter. Denne salaten ligger et sted midt i mellom. Du trenger: 1 pk kyllingstrimler eller 1 pk med ferdigstekt kylling i skiver 3 skiver med bacon 1

by

Glutenfrie, luftige pølsebrød

Glutenfrie pølsebrød er et “must” til barnebursdager og til 17 mai, og med disse på menyen tør jeg påstå at dagen er reddet. Nydelige, luftige pølsebrød som faktisk smakte som “vanlige” pølsebrød. Til og med konsistensen var perfekt. Disse anbefales! Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; denne deigen er en drøm

by

Scampi med ris. Middag på 15 minutter

Denne retten med scampi, ris, chili, basilikum og tomater lager du på 15 minutter. Torsdager er den dagen i uken som skaper mest logistikkproblemer her i #casakaos og derfor må middagene gå litt fort på nettopp denne dagen. Vi har bestemt oss for å lage dette som et fast innslag på bloggen hver torsdag, så

by

Hjemmelaget glutenfri granola

Start dagen med en sunn og god frokost. Glutenfri, hjemmelaget granola er en perfekt start på dagen. Gjerne med gresk yoghurt og friske bær. Glutenfri granola: 3 kopper glutenfrie havregryn 1 kopp hakkede mandler 1 kopp tørkede kokosflak 1 kopp gresskarkjerner 1 kopp solsikkekjerner 1/4 kopp sesamfrø 1/2 ts salt 1 kopp varmt vann 1/2

by

Avokado toast

En avokado toast er både sunt og godt til frokost eller til lunsj. Den er dessuten veldig næringsrik og mettende, derfor passer den godt i #matpakken. Du trenger: 2 skiver ristet glutenfritt brød 1 spisemoden avokado litt sitronsaft salt/ nykvernet pepper olivenolje chiliflak  eller finhakket chili (kan sløyfes)   Del avokadoen i to og skrap ut