by

En glutenfri gjest

IMG_7631

Hei!

Jeg heter Sevastianos og jeg har cøliaki. Cøliaki er en autoimmun sykdom som skyldes en overfølsomhet overfor gluten, et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt.
Det vil si at maten min ikke kan inneholde gluten eller være i kontakt med annen glutenholdig mat.

Så når du har meg på besøk er det ett par ting du må vite. Jeg blir veldig glad om du tar deg tid til å lese igjennom hva pappa har skrevet om å få meg på besøk:)

Det er fint om du kan benytte helt rene redskaper når du forbereder min mat.
Dette er ikke for å være vanskelig, men jeg kan bli fryktelig dårlig av bare en bitteliten smule. Dersom du er usikker på om maten min inneholder gluten er det lurt å lese i ingrediens/ innholdsfortegnelsen. Alle ALLERGENER skal være uthevet.

Jeg tåler ikke gluten, hvetestivelse eller spor av gluten. Veldig mange med cøliaki tåler spor av gluten, men siden jeg ved flere anledninger har blitt dårlig, har mamma og pappa foreløpig valgt å styre unna.
Gluten finnes i mat som inneholder mel eller gryn av hvete, rug og korn. Jeg kan spise glutenfri havre.
Spør meg gjerne dersom du er usikker på om maten min inneholder gluten. Det er ikke alt jeg vet selv, men da kan du ringe mamma eller pappa.
Sjekk sauser, ketsjup, krydderblandinger og noen typer pølser/hamburgere
Soyasaus inneholder gluten, men det finnes en glutenfri soyasaus. Styr unna smågodt, da det ofte inneholder gluten og godte-skjeene går på kryss og tvers, slik at det lett oppstår smitte over på det som i utgangspunktet ikke inneholder gluten. Ett godt tips kan være å be de åpne en ny boks slik at du er helt sikker. Husk å lese på boksen først.

Gode rutiner på kjøkkenet er viktig for at jeg ikke skal bli syk. Det er for eksempel fint om du bruker egne/ rene skjærefjøler og kniver og at du husker på at min mat ikke skjæres opp på en fjøl hvor du nettopp har skjært opp glutenholdig brød.
Det samme gjelder smør/ syltetøy og sjokoladepålegg. Dersom kniven det smøres med er brukt til å smøre på vanlig brød er ikke pålegget trygt for meg. Om du har meg på overnatting kan jeg ta med eget, mamma og pappa pleier å kjøpe engangspakninger jeg kan ha med meg når jeg skal overnatte. Skal rundstykker/ brød varmes i ovnen er det fint om du legger mitt i aluminiumsfolie eller på ett eget brett med bakepapir. Glutenfrie vafler kan ikke stekes i samme vaffeljern som glutenholdige, det må da vaskes grundig før mine stekes. Det samme gjelder ett toastjern.

I bursdager og selskaper det serveres pølser er det fint om du kan ta av en pølse eller to til meg først, slik at pølseklypen ikke er i kontakt med pølsebrød for så å dyppes i vannet igjen. Jeg kan ikke spise pølsebrød eller lomper, men tar gjerne med glutenfrie alternativer selv. Husk at buljong kan inneholde gluten.
Det finnes mange gode, ferdige kakemikser som egner seg til bursdagsselskap. Fint om du kan bruke bakepapir på stekeplatene når du baker glutenfritt å servere kaken på eget fat med egen kakespade.
Det samme gjelder ved steking av glutenfri pizza. Eget fat og egen pizza skjærer.
Si i fra til mamma og pappa dersom du vil at vi tar med eget. Det gjør vi gjerne!:)

Ett lite utdrag av hva jeg KAN spise. Det er selvfølgelig mye mer, men av erfaring er dette noe av det som blir servert i bursdager/ selskap eller under overnatting:

  • Kjøtt/kylling/fisk
  • Poteter/ris/grønnsaker/frukt
  • Jeg kan spise alt som er tilberedt med maizena, potet/mais/ris mel.
  • Pølser fra Gilde er naturlig glutenfrie. Les på pakken om du er usikker.
  • Gilde karbonader.
  • Glutenfrie hamburgerbrød fra Hattings
  • Taco skjell og krydder fra Santa Maria
  • Glutenfri grandiosa
  • Glutenfri pasta
  • Risnudler
  • Glutenfri cornflakes / cocoaballs
  • Nugatti
  • Egg
  • Ost. Noen smøreoster kan inneholde gluten så det er lurt å sjekke
  • Popcorn/Cheese doodles/ Det aller meste fra Maarud (spør meg eller les bak)
  • Saft is og de aller fleste is fra Diplom is (spør meg eller les bak)

Ellers alt som er merket glutenfritt og som ikke inneholder hvetestivelse eller spor av gluten.

Om jeg skulle være så uheldig å få i meg noe mens du har meg på besøk er det ikke så mye annet å gjøre enn å håpe at det går over fort. Noen ganger hjelper en smertestillende, men det beste er å få lagt seg til smertene går over.

Jeg elsker å være på besøk og det er absolutt ikke vanskelig å ha meg på besøk, det krever bare litt planlegging. Dersom du lurer på noe kan du ringe mamma og pappa, eller du kan spørre meg.
Vi tar mer enn gjerne med eget til overnatting og selskaper slik at det blir enklere for deg å ha meg på besøk. Det finnes også en rekke informasjonssider på nett om du ønsker å vite mer. Pappa har også laget en egen blogg med oppskrifter om du trenger litt inspirasjon. Den heter pappautengluten.no

Det aller beste tipset mitt er å alltid lese ingredienslisten for å være helt sikker.

Norsk cøliakiforening har også en side med masse informasjon og tips. Jeg anbefaler deg å melde deg inn der dersom du eller noen i din familie har cøliaki.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese dette:)

Sevastianos

#pappautengluten #glutenfri #glutenfree #pappa #daddy #cooking #food #nogluten #utengluten #celiac #cøliaki #ncf #cøliakiforeningen #aktiv #matglad #pappa #utengluten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *