by

Lever du sunnere med glutenfri kost?

Å stå på en glutenfri diett er ikke nødvendigvis ensbetydende med at du spiser så mye sunnere, men det er helt nødvendig for deg med cøliaki eller glutenallergi. Media er veldig glad i å lage innlegg om nettopp dette, men tror de glemmer alle som enten må stå på en glutenfri diett grunnet cøliaki, eller de som blir merkbart bedre av å ligge unna gluten/og/ eller hvetestivelse.

Jeg har skrevet flere innlegg om det å velge naturlig glutenfritt for å unngå å bruke alt for mye av det glutenfrie melet eller velg mel med høyere fiberinnhold.

Nå som påsken over er de fleste av oss er tilbake på skole, barnehage og jobb. Istedenfor lange frokoster med god tid og mye godt, må vi nå smøre matpakker igjen. Og helst skal det gå litt fort. For at matpakkene skal være like sunne som glutenholdige matpakker er det viktig at brødet inneholder nok fiber. At brødet er glutenfritt betyr ikke at det er sunnere enn vanlig brød. I følge NCF bør det glutenfrie brødet minst inneholde 5 gram fiber pr 100 gr.  Jeg synes det kan være vanskelig å finne ett godt brød egnet til matpakken og til frokosten som  Sevastianos faktisk liker. Jeg er ofte er  usikker på om han får i seg nok næringsstoffer igjennom kostholdet, så stort sett ender jeg opp med å bake selv. Han er ikke så veldig glad i brød som har korn i og vil aller helst ha lyst brød, derfor pleier jeg å kjøre havregryn, nøtter og frø i en kjøkkenmaskin å tilsette det sammen med glutenfritt mel for å høyne fiberinnholdet i brødet. Og han merker ingenting:)

Mange glutenfrie "kjøpe" brød, eller ferdigmikser inneholder nok fiber med tanke på anbefalt innhold, men dersom du er usikker på om du får i deg nok kan det være lurt å bake selv.  For å gjøre brødet sunnere kan du tilsette glutenfri havre, nøtter, teff, frø og quinoa for å nevne noen.

Fiber finner du i mange andre typer mat og grønnsaker også. Her er noen eksempler på innhold av fiber i maten:

Rabarbra, rosenkål, bringebær, brokkoli, pære, erter, pastinakk, avokado, solbær, valnøtter, rosiner, peanøtter, tørket frukt, sesamfrø og linfrø er også matvarer med ett høyt innhold av fiber.

Jeg har listet opp ett par forslag til hvordan du kan gjøre maten litt sunnere og kanskje litt enklere å få i barna om du/dere må leve med ett fullstendig glutenfritt kosthold.

  • Yoghurt med frukt, nøtter og honning; Bruk en naturell yoghurt og bland inn litt frukt, hakkede nøtter (mandler eller valnøtter), stø over 1 ss frø (sesam eller linfrø) og 1 ts honning
  • Mal mel selv; Kjør nøtter, frø og havregryn i en kjøkkenmaskin til det blir mel. Dersom du ønsker kan du selvfølgelig bare hakke de og tilsette i deigen.
  • Lag grønnsaksmos; Dette kan være lurt dersom barnet ikke er flink nok til å få i seg grønnsaker, da du kan "lure" inn flere typer grønnsaker. Dette er også en lur måte å introdusere nye smaker på for mindre barn. Tips; riv litt parmesan å tilsett i mosen.
  • Smoothie med frukt og nøtter; Da kan du også få i barnet frukt og grønnsaker de kanskje ellers ikke ville ha spist.
  • Smoothie-is; Kjør frukt og nøtter i en mikser å hell det over på is-former. La det stå i fryseren i minst 4 timer eller over natten. Dette synes også barna det er gøy å være med på, og det er stas når du kan få "is" til kveldsmat:)
  • Fruktsalat; Skjær opp yndlings frukten din og lag en "dressing" av limesaft og mynte som du heller over.

Jeg har også lagt ved oppskriften på ett brød jeg absolutt anbefaler. Dette holder seg i flere dager og det smaker helt likt som vanlig brød, hvis ikke bedre, og det er fullt av fiber.

Oppskriften finner du her:

Glutenfritt flerkornbrød

Legg gjerne igjen en kommentar med tips til hva du spiser for å få i deg nok fiber. Og har du en oppskrift på ett brød du vil dele blir jeg veldig glad.

Takk for at du følger oss!

Pappa`n til Sevastianos

#pappautengluten #kapersoliven #glutenfritt #kosthold #cøliaki #cøliakiforeningen #aktiv #matglad #pappa #utengluten #hjemmelaget #mat #matprat #matstart

 

 

 

2 kommentarer


  1. // Svar

    Jeg bruker fiberfin mel som fås kjøpt på helsekostbutikker også så jeg det nylig på Obs. Bruker 1-2 ss når jeg lager noe, avhengig av hvor stor deig osv. Ingen smak på det heller. Anbefales!


    1. // Svar

      Takk for godt tips! Fortsatt fin dag:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *