Blog posts

En påvirkers kraft

En påvirkers kraft

Uncategorized

Dette innlegget om den pågående debatten hadde jeg hverken tenkt til eller lyst til å skrive. Jeg tenkte at jeg ikke trenger å si noe om dette. Ikke fordi det ikke angår meg, men fordi dette er en matblogg. Jeg skriver om glutenfri mat, om livet med cøliaki, kutt i stønader, om mage og tarm. Jeg skriver definitivt ikke om injeksjoner, fillers og en haug med andre ting jeg knapt nok kan uttale fordi det er så fjernt fra min verden som det kan få blitt. Likevel er dette en debatt som både påvirker meg og angår meg. Dessverre også mange av de rundt meg, og derfor tenkte jeg å si noe om det likevel.

Da vi startet bloggen gjorde vi en skikkelig research om blogging, og med det trådde vi inn i en for oss helt ukjent verden. Jeg begynte å følge influencere (heretter kalt påvirkere) jeg aldri hadde hørt om, og som jeg mest sannsynlig aldri ville fulgt ellers. Yiannis var ikke like interessert og han fortsatte med å lage mat og utvikle nye oppskrifter. Ganske uinteressert i vår nye verden. Han lar seg med andre ord ikke påvirke like lett som meg.

Jeg må innrømme at jeg ble veldig nysgjerrig på den verden disse påvirkerene lever i. Hva gjør at noen lykkes og andre ikke? Hvordan kan noen tjene så mange penger og få så mange likes bare ved å legge ut et bilde av seg selv, av huset sitt, maten sin eller av rompa si´? Jeg hadde også ganske mange fordommer, og heller ikke videre gode tanker om jobben påvirkere gjør.

Det jeg oppdaget var at det finnes så utrolig mange flinke påvirkere der ute. Det finnes så mange dyktige folk som daglig påvirker tusenvis av mennesker i en positiv retning. Som er hardtarbeidende, som løfter opp leserne sine, som sprer enorme mengder positiv energi og inspirasjon, som har humor og godt humør, og som gjør at du må smile hver gang de legger ut noe. Påvirkere du føler at du kjenner fordi du vet så mye om de. Som en god venn eller venninne. Fine folk rett og slett.

Men det finnes også mange som er direkte farlige. Som forteller oss om rabattkoder, slanking, plastiske operasjoner og injeksjoner. Som knebler lesere som kommer med konstruktiv kritikk, som ikke merker betalte innlegg som reklame/annonse, som sletter berettigede kommentarer, som oppfører seg bortskjemte drittunger når de ikke får viljen sin, og som rett og slett ikke gjør jobben sin. De er mange. Skremmende mange.

Videre oppdaget jeg til min store overraskelse at disse påvirkerene faktisk også påvirket meg. Jeg begynte å glede meg til nye innlegg og poster fra påvirkere jeg ble inspirert av. Gledet meg til flotte matbilder, interiørbilder, treningstips og daglige doser med humor. Men jeg begynte også å tenke over hvordan jeg selv fremstår på bloggen og i SoMe. Heldigvis vil jeg si. For det skal pokker meg bare mangle at du tenker over hvordan du påvirker andre når tusenvis av følgere gidder å lese det du skriver om.

Første gang vi ble omtalt som influencere eller påvirkere i en avis, tenkte jeg at dette stemmer ikke. Litt flaut var det også for jeg følte meg ikke som en påvirker. Vi lager mat og vi skriver om det. Punktum. Jeg måtte tygge litt på ordet og etterhvert har jeg innsett at vi faktisk er påvirkere likevel. Jeg kan gjennom våre kanaler påvirke våre følgere. Jeg kan belyse et vanskelig tema, jeg kan inspirere dere, jeg kan snakke om og gjøre dere oppmerksomme på sykdommen til Sevastianos, og jeg kan bruke vår kanal til forhåpentligvis gjøre en bitteliten forskjell. I vårt tilfelle, til å gi litt inspirasjon og matglede. Det ville aldri falt meg inn å brukte denne plattformen til å styre følgere våre i en negativ retning.

Gir det oss makt? Helt klart ja. Heldigvis i en mye mindre (heller mikroskopisk) grad enn det de virkelig store påvirkerene gjør, men likevel. Poenget er da hvordan vi velger å bruke denne makten eller stemmen vår.

Da vi hadde hatt bloggen en stund fikk vi et management. Et management er rett og slett et byrå som skal ta seg av trafikken til bloggen og gjør avtaler med annonsører og samarbeidspartnere for deg. De har ikke et direkte ansvar for hva vi velger å legge ut på bloggen, men de gir oss råd og veiledning. Noe av det første de gjorde var å invitere oss til et seminar eller en innføring i vår nye bloggverden. På kurset fikk vi blant annet god innføring i hvordan reklameinnlegg skal merkes og hvor viktig det er å følge rettningslinjene. Vi fikk også mange gode råd og veiledning om hvor viktig det er å fremstå som en seriøs aktør/påvirker om du ønsker å bli tatt seriøst i denne bransjen.

Vi er en bitteliten matblogg med glutenfri mat som spesialitet. Jeg tror ikke det er vi som sørger for at managementet vårt går rundt for å si det sånn. Det jeg da tenker og håper er at de andre store byråene som også har en drøss av påvirkere i stallen forhåpentligvis gir samme grundige opplæring og veiledning til sine påvirkere som det vi fikk, men hvorfor er det da så mange påvirkere som ikke ønsker å følge de retningslinjene. Det er rettningslinjer som er enkle å forstå, og absolutt ikke noen kompliserte greier. Er svaret at de ikke ønsker å bli tatt seriøst? At det ikke er så farlig at tusenvis av unge mennesker bryr seg om hva du skriver om?

Mange av påvirkerene har fått holde på i årevis med feilmerking eller utelating av merking på kommersielle samarbeid. De har fortalt oss at vi kan få sprøyter i hue og ræva for å se bedre ut, og de deler ut rabattkoder på samme måte som russen deler ut russekort i en skolegård i mai. Hvorfor er det ingen som stopper de? Og hvorfor legger ikke managmentet litt penger i medierådgivning til sine påvirkere som tross alt skaffer de ganske fete avtaler? Bloggnorge AS har blitt en stor bedrift og med det har mange fått et stort samfunnsansvar. Hvorfor er det likevel så mange som ikke vil vedkjenne seg det ansvaret?

Du skal ikke mange årene tilbake før datidens påvirkere var helt avhengi av positiv omtale i media. Det var media som styrte, og de kunne styre omdømme av en  kjendis i hvilken retning de ville. Det gjør de på mange måter enda, men nå har i tillegg påvirkeren mulighet til å styre sin historie selv i sine kanaler. De har med andre ord nesten like stor makt enn media selv har. Det sier seg selv at du da må trå varsomt og tenke over hva du vil formiddle.

Det er helt vanlig for et middels stort firma og ha både pressekontakt og medierådgiver. Dette for at firmaet skal fremstå som stødig, seriøst og  samfunnsnyttig.  En blogger med en halv million følgere og det tredobbelte i inntekt burde kanskje tenke i de baner de også? Vi ser dessverre gang på gang at det for veldig mange store påvirkere virker nærmest umulig å fremstå som et stødig firma. Noe de faktisk er. De er en bedrift med millioninntekter og likevel er det veldig mange som ikke er sitt ansvar bevisst.  Vi snakker ikke om knebling eller store begrensninger av påvirkerene, vi snakker om å gi de rådgivning og en påminnelse om ansvaret deres. Mange har fått holde på i årevis uten konsekvenser og jeg sliter med å skjønne eller tro på at de ikke har fått med seg retningslinjene. Hvis du fremdeles etter årevis i bransjen ikke har fått med deg at du har et samfunnsansvar tør jeg å påstår at du har lærevansker og bør få hjelp for det.

Annonsører og samarbeidspartnere kan ikke velge direkte hva du som påvirker skal skrive om på din blogg, men de kan velge hvilke påvirkere de ønsker å samarbeide med, og hvordan de selv gjennom den aktuelle påvirkeren ønsker å fremstå. De står fritt til å velge den påvirkeren som ikke bare gir de flest likes, penger i kassen og oppmerksomhet men som også gir de dedikerte kunder og følgere. For det er heldigvis mange av den typen påvirkere også. Jeg tør påstå at annonsører og samarbeidspartnere også har et stort ansvar for hvordan de kommer til å fremstå hvis de helt ukritisk bare velger den påvirkeren som har flest følgere til å representere de. En opprydding i denne bransjen skjer ikke før alle involverte innser at vi har et stort ansvar for vårt publikum.

Så tilbake til gårsdagens debatt, istedenfor å gjøre følgerne dine oppmerksomme på kompleksene sine kan du heller tenke på hvor utrolig heldig du er som har mulighet til å påvirke andre mennesker til å synes godt om seg selv. Du har muligheten til å gjøre en forskjell, bruk den!

Dagens hjertesukk fra mamma´n til Sevastianos. Helt uten filter og fillers:)

About the author

Aktiv, matglad familie som lager glutenfri mat grunnet Sevastianos på 10 år med cøliaki.

1 Comment

  1. Britt
    21/03/2019 at 09:19
    Reply

    Takk!!!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *